بحران تکمیل کابینه عراق به کجا می‌انجامد؟-راهبرد معاصر
یمن: ناوهواپیمابر را هدف قرار دادیم/سرنگونی جنگنده آمریکایی الجولانی: گروه‌های نظامی در نهاد واحدی ادغام خواهند شد دیدار سفیر چین در ایران با علی لاریجانی بازگشایی سفارت قطر در دمشق پس از ۱۳ سال توضیحات عراقچی در خصوص بازدید از برخی اماکن تاریخی-مذهبی در قاهره آمریکا جایزه ۱۰ میلیون دلاری بر سر الجولانی را لغو کرد فایننشال تایمز: ترامپ به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد جزئیات دیدار الجولانی با هیئت آمریکایی در دمشق هشدار وزیر خارجه عراق: داعش در حال سازماندهی مجدد خود است وزارت خارجه آمریکا زندان قزل حصار و ۴ نهاد مرتبط با تجارت نفت ایران را تحریم کرد گروه‌های مسلح تحریرالشام وارد مرز‌های رقه شدند حمله به کنسولگری اسرائیل در نیویورک تحریم‌های جدید آمریکا علیه ناوگان دریایی پنهان ایران پزشکیان در دیدار اردوغان: کمترین خدشه به تمامیت سرزمینی سوریه، به هیچ وجه قابل قبول نیست دیدار پزشکیان با نخست‌وزیر پاکستان/ دعوت شهباز شریف از رئیس‌جمهور برای سفر به پاکستان

بحران تکمیل کابینه عراق به کجا می‌انجامد؟

عضو کمیته امنیت پارلمان عراق در یادداشتی اختصاصی برای راهبرد معاصر به بیان دیدگاه پیرامون علل تاکید البنا بر نامزدی فیاض و سر باز زدن الاصلاح پرداخت.
محمد الغبان؛ وزیر داخله سابق عراق
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 17
کد خبر: ۴۹۷۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ مسئله تعیین وزیر داخله برای کابینه عبدالمهدی تبدیل به دردی مزمن در سیاست داخلی عراق شده است. دو طرف ماجرا همچنان بر تصمیم خود پافشاری می کنند و موضوع تبدیل به جنگ اراده ها شده است. با وجود تمام گمانه زنی ها، فالح فیاض همچنان نامزد فراکسیون البناء برای کسوت وزارت داخلی است اما به تازگی، پیشرفت هایی بدست آمده است که ممکن است صحنه را تغییر دهد. در همین رابطه، محمد الغبان، وزیر داخله سابق عراق (2014-2016) که اکنون نماینده پارلمان عضو ائتلاف الفتح و کمیته امنیت پارلمان است، طی یادداشتی اختصاصی برای "راهبرد معاصر" به تشریح برخی از جوانب موضوع پرداخته است.

 

چرا با فیاض مخالفت می کنند؟

در ابتدا، طبق توافقی که میان رهبران شماره یک دو فراکسیون، یعنی مقتدی صدر از الاصلاح و هادی العامری از البنا بدست آمد، قرار بر این شد که نخست وزیر، آزادی کامل در تعیین چینش کابینه داشته باشد ولی در عمل، وقتی که نامزد وزارت کشور، فیاض معرفی شد، رهبران اصلی الاصلاح یعنی مقتدی صدر، عمار حکیم و حیدرالعبادی آن را وتو کردند. این اقدام نه ناشی از تناقض نامزدی فیاض با توافقات صورت گرفته بوده و نه به دلیل عدم حمایت چشمگیر از او؛ بلکه موضوع مسلما مجازات فیاض به خاطر جدایی از العبادی بود که باعث شد البنا تبدیل به فراکسیون اکثریت شود. اگر این اتفاق نمی افتاد، حتی ممکن بود فیاض از سوی الاصلاح به عنوان جانشین العبادی در کسوت نخست وزیری معرفی شود.

 

چرا بر باقی ماندن فیاض اصرار داریم؟

ائتلاف فتح و سایر گروه های عضو البناء میلی به عقب نشستن از نامزدی فیاض ندارند زیرا معرفی وی بر اساس اتفاق نظر بر رویش و سهمی که حزبش داشته، انجام شده است. از جهتی دیگر، نمی خواهیم دست از او بکشیم چراکه او شریک ما در ناکام گذاشتن طرح های مد نظر عربستان و امریکا بوده؛ طرح هایی که محور دیگر به دنبال اجرایی کردن آن هاست. در چنین بستری، تنها در صورتی از نامزدی فیاض منصرف می شویم که خود او از این موضوع کنار بکشد.

 

عبدالمهدی، آزاد است که گزینه های دیگر معرفی کند

آقای عادل عبدالمهدی می تواند نامزد دیگری را به جای فیاض معرفی کند ولی این امر، مستلزم توافق با گروه های دیگر است و او تا به حال چنین نکرده! همانطور که اوضاع در مورد وزارت های دیگر هم به همین منوال است. وزارت های باقی مانده همچنان در کش و قوس توافقات سیاسی میان احزاب مرتبط است و عبدالمهدی دخالتی در آن نمی کند.

 

هادی العامری می گوید، پایان ماجرا نزدیک است

رئیس ائتلاف فتح به خود من خبر داده که پیش از برگزاری دور جدید جلسات پارلمان، بحران تعیین وزیر کشور پایان می یابد و توافقات اولیه برای تکمیل کابینه و وزارت های باقی مانده بدست امده است. البته او اشاره ای به جزئیات نکرد.

 

در جلسات مشترک سائرون با فتح چه گذشته؟

طی دو جلسه مشترک میان فتح و سائرون برگزار شد، وارد جزئیات نشدیم ولی توافق کردیم که موضوع پیش از آغاز دور جدید جلسات پارلمان، حل و فصل شود. همچنین کمیته ای مشترک برای همکاری در تکمیل کابینه و موضوعات دیگر تشکیل دادیم و فکر می کنیم که اگر توافقی میان این دو ائتلاف حاصل شود، اقناع بقیه آسان خواهد بود. ما خواهان ادامه همکاری میان دو ائتلاف هستیم که در پارلمان بزرگترین ها هستند.

 

 

 

ارسال نظر